Próbna jazda Luxtorpedy, zwanej też torpedą podhalańską - wagonu spalinowego o aerodynamicznych kształtach.
W roku 1936 Luxtorpeda pokonała trasę z Krakowa do Zakopanego w rekordowym czasie: 2 godziny 18 minut.
W 1918 roku pod odzyskaniu niepodległości tabor tworzonych Polskich Kolei Państwowych stanowiły pojazdy przejęte od zaborców, wśród których znajdował się jeden wagon spalinowy. Eksploatacja tego wagonu pokazała, że jest on znacznie
efektywniejszy niż wagony parowe oraz składy klasyczne parowozem.
Celem zbadania przydatności stosowania wagonów spalinowych w 1933 roku wypożyczono od firmy Austro-Daimler-Puch; a po pomyślnym zakończeniu prób odkupiono wagon spalinowy,
określany jako "luxtorpeda" i oznaczony przez PKP SAx 90080.
zdjęcie: Przed próbną jazdą na Dworcu Głównym w Krakowie.
sierpień 1933
Wagon czteroosiowy "Lux-torpeda" Nr 90080
Sygnatura: 1-G-2968
http://www.audiovis.nac.gov.pl/obraz/80330/f7dce06c8a24ea4106fc72002672936f/
http://pl.wikipedia.org/wiki/Luxtorpeda
http://krakow.gazeta.pl/krakow/56,35798,13610219,Dawniej_na_krakowskim_dworcu__ZDJECIA_ARCHIWALNE_.html#TRrelSST
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz